CUADRADO – przenikające się kwadraty na płytkach cementowych o ciekawej historii i wielu możliwościach

big_IMG-6438Od białego kwadratu na czarnym tle rozpoczął się istotny kierunek w sztuce nowoczesnej. Nowa płytka cementowa CUADRADO ze sklepu Kolory Maroka może wywołać rewolucję w wystroju Twojego mieszkania

Cuadrado, płytki cementowe dostępne w sklepie Kolory Maroka
Cuadrado, płytki cementowe dostępne w sklepie Kolory Maroka

Cóż wspólnego mają ze sobą przebogate islamskie ornamenty z prostymi kwadratami, jakie do kolekcji płytek cementowych sklepu Kolory Maroka zaprojektowała Karolina Radzimirska?

Marokańska geometria
Marokańska geometria

Sztuka arabska chętnie sięga po kształty geometryczne, ale zwykle tworzy z nich dekoracyjne plecionki, będące ramą dla bujnych motywów roślinnych, tzw. arabesek. Tym, co łączy owe wzory, jest abstrakcyjny charakter sztuki, do której przynależą.

Wassily Kandinsky, etiuda kolorystyczna z cyklu "Circles)
Wassily Kandinsky, etiuda kolorystyczna z cyklu „Circles”

Wzór CUADRADO wywodzi się z klasyki XX-wiecznej awangardy. Ale chociaż ojcem kierunku, zwanego abstrakcjonizmem, został okrzyknięty Wassily Kandinsky, dzięki któremu w 2. dekadzie zeszłego wieku moda na dzieła z linii i plam ogarnęła Europę, to ojcem chrzestnym naszej nowej płytki cementowej jest inny Rosjanin – Polak z pochodzenia, Kazimierz Malewicz.

1269176336_by_Oxsis_600Czarny kwadrat na białym tle został pokazany publiczności w roku 1915 i uchodzi za pierwsze dzieło nieprzedstawiające, które świadczy o panowaniu człowieka nad chaosem. To zapewne najbardziej radykalny obraz w dziejach historii sztuki, będący również zapowiedzią późniejszego kierunku zwanego minimalizmem.

Karzymierz Malewicz, architekton, lata 20-te XX. wieku
Karzymierz Malewicz, architekton, lata 20-te XX. wieku

Minimalizm pozostaje od lat 60. jednym z bardziej znaczących stylów we współczesnej architekturze wnętrz. Jako ciekawostkę podamy, że Malewicz w swoim dorobku ma tzw. architektony, modele budynków, na podstawie których – w teorii i praktyce – analizował architekturę idealną.

Cuadrado, płytka cementowa dostępna w Kolorach Maroka, proj. Karolina Radzimirska
Cuadrado, płytka cementowa, Kolory Maroka, proj. Karolina Radzimirska

Nim nastał minimalizm Malewicz odcisnął swoje piętno na wielu innych kierunkach, z których najciekawszy dla nas pozostaje matecznik współczesnego projektowania – niemiecka szkoła Bauhaus. To tutaj wykorzystano produkcję przemysłową, by stworzyć design, czyli wzornictwo w randze sztuki, popularnie zwanej użytkową. Istotą Bauhausu było połączenie sztuk pięknych z zasadami tworzenia funkcjonalnych przedmiotów.

Od lewej do prawej: Josef Albers, Marcel Breuer, Gunta Stölzl, Oskar Schlemmer, Wassily Kandinsky, Walter Gropius, Herbert Bayer, László Moholy-Nagy i Hinnerk Scheper na dachu budynku Bauhausu, Dessau, 1928
Od lewej do prawej: Josef Albers, Marcel Breuer, Gunta Stölzl, Oskar Schlemmer, Wassily Kandinsky, Walter Gropius, Herbert Bayer, László Moholy-Nagy i Hinnerk Scheper na dachu budynku Bauhausu, Dessau, 1928
Znaczek pocztowy z okazji 50 rocznicy Bauhausu, RFN, 1983.
Znaczek pocztowy z okazji 50 rocznicy Bauhausu, RFN, 1983.

Wśród znamienitych nazwisk związanych z Bauhausem jest także Josef Albers, który jako pierwszy z tego zacnego grona klasyków modernizmu wyemigrował do USA, gdzie szybko stał się najbardziej wpływowym amerykańskim pedagogiem koloru drugiej połowy XX. wieku.

W czasie profesury w Yale rozpoczął najważniejszy cykl swoich prac – Hołd Kwadratowi (Homage to the Square). Za pomocą czterech barwnych, nakładających się na siebie płaszczyzn w kształcie kwadratów analizował interakcje, zachodzące między kolorami. Na podstawie obserwacji w roku 1963 opublikował serię seriografii – studium teorii barw pt. Interakcja Kolorów (Interaction of Color).

Josef Albers, cykl "W hołdzie kwadratowi"
Josef Albers, cykl „W hołdzie kwadratowi”

Eksperymentował z setkami wersji tego jednego obrazu, które powstawały przez 25 lat, licząc od roku 1950. Za każdym razem szukał odpowiedzi na to samo pytanie: czy można stworzyć trójwymiarowy obraz poprzez jedynie oddziaływanie kolorów?

Victor Vasarely, (French/Hungarian, 1906-1997), ARCTU, 1964-92
Victor Vasarely, (French/Hungarian, 1906-1997), ARCTU, 1964-92

Jego eksperymenty przetarły drogę innym twórcom, takim jak Bridget Riley, oraz całej generacji artystów nurtu Op Art, którzy jak Albers usiłowali pokonać ograniczenia 2-wymiarowego podłoża, tworząc – czasem w olbrzymiej skali – iluzje optyczne. Wykorzystywali kolory – albo też ich brak – do eksperymentowania z przestrzenią.

Cvadrat, grafika komputerowa
Cvadrat, grafika komputerowa

Do spadku po op-arcie, a zwłaszcza jego liderze Victorze Vasarely’m, przyznają się współcześni graficy komputerowi. Jeden z nich, Argentyńczyk występujący pod nickiem Cvadrat, skonstruował wzór płytki cementowej CUADRADO z samych tylko linii.

Cuadrado, płytki cementowe dostępne w sklepie Kolory Maroka
Cuadrado, płytki cementowe dostępne w sklepie Kolory Maroka

Zachęcamy Państwa do samodzielnych eksperymentów z kolorami, dla których tak wdzięczną podstawą będzie cementowa płytka CUADARADO. Zapraszamy na zakupy do sklepu Kolory Maroka!

Zdjęcia: archiwum firmy, google

 

Summary
Data Opinii
Produkt
Kwadraty - płytki cementowe
Autor
51star1star1star1star1star

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.